Ти знаєш, що ти Людина?...
ТЕМА: «Ти знаєш, що ти людина?...»
МЕТА: виховувати в учнів людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей; навчати володіти мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги, пробуджувати щирий інтерес до всього корисного; формувати бажання назавжди зберегти людську гідність.
ХІД
Вчитель:
Ти знаєш, що ти - людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя - єдина,
Мука твоя - єдина,
Очі твої - одні.
Кожен з нас неповторний: усмішка, зовнішність, жести, навіть малюнок на нашій руці. Ми такі різні, але всі разом складаємо єдине ціле – людство! А що ж робить нас людьми?!
- Яка людина викликає повагу? Як зробити, щоб тебе поважали
інщі?
(Учитель показує стилізовану фігурку людини вирізану з паперу).
- Як ви гадаєте, чи вихована ця людина?
Давайте зробимо її гарніше. Нехай кожен припише фігурці яку-небудь рису вихованої людини (або які якості ви б хотіли виділити як найбільш важливі для вихованої людини, підкресліть 5-ть найбільш важливих, на погляд дітей, рис: доброта, працьовитість, справедливість, чесність, ввічливість).
- Записані поняття визначають моральні якості людини. Як ви думаєте, чому вони називаються моральними?
(Тому що в них міститься не ставлення до оточуючих, як повинне характеризувати людину й визначити її поведінку).
- А як говорив справедливо німецький поет і мислитель Гете «Поведінка – це дзеркало, у якому кожний показує свій лик».
Спробуйте з цього погляду поясніть такі моральні якості, як доброта, чуйність, делікатність.
ДОБРОТА – це чуйність і делікатність стосовно іншого.
ЧУЙНІСТЬ – це уміння відгукнутися на переживання іншої людини, подумки поставити себе на її місце.
ТАКТОВНІСТЬ – уміння побачити і розуміти стан іншої людини.
ДЕЛІКАТНІСТЬ – уміння не помічати чужого промаху, незручності, помилки, фізичних недоліків; уміння ненав’язливо допомогти в скрутному становищі.
- А які поняття будуть протилежними названим за значенням?
(Злість, черствість,
байдужість, безтактність)
- Як можна назвати поведінку людини, що відповідає якостям, вираженим у даних поняттях?
(Аморальною)
- Згадайте, яка основна ознака вихованості?
(Прояв поваги і доброзичливого ставлення до людей)
- Один з чудових російських поетів В. А. Жуковський якось образно висловився: «При думці великій, що я людина, завжди підношуся душею. Ці слова, діти, свідчать про усвідомлення великої відповідальності звання – людина!»
« Людина - це звучить гордо!» - вигукнув один з героїв творів М.Горького. А поет Едуардас Межелайтес стверджував: «Стати людиною – велика робота!» Давайте ж і ми будемо багато працювати над собою, щоб гордо нести це звання – ЛЮДИНА!
- Серед багатьох наук, без яких не обійтися
людству, є одна, абсолютно для всіх необхідна. Це наука спілкування. Якби не вона, як змогли б люди разом жити, працювати, відпочивати?
- А чи вміємо ми спілкуватися?
(Вчитель розкриває 1 конверт, читає: Бонжур! Салам алейкум! Шолом! Хау ду ю ду! Гутен таг!)
- Ви здогадалися, про що буде мова?
Так, про привітання. Не привітатися, або не відповісти на вітання в усі часи і в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою до оточуючих. Адже в поклоні в коротких словах вітання дуже великий і важливий зміст. Який зміст? Хто знає?
(Відповіді учнів)
- А зараз я хочу подивитися, як ви вмієте вітатися.
Я пропоную БЛІЦ – ТУРНІР
1. Ти ідеш з товаришем вулицею. Він привітався з незнайомою тебе людиною, зупинився. Чи треба й тобі вітатися?
2. Ви увійшли в автобус, через задні двері і
побачили, що спереду стоять ваші друзі. Чи треба привітатися з ними, а якщо треба, то як це зробити?
3. Чи можна замість «Здраствуйте» говорити
«Привіт»? У яких випадках не треба?
4. У шкільному коридорі розмовляють вчителі.
Серед них Олег побачив свого класного керівника і, проходячи повз, ввічливо сказав: «Здраствуйте, Світлана Валеріївно!» Все гаразд в цій ситуації?
- А зараз спробуйте відгадати, що лежить в 2-му конверті. Отож, слухайте!
Завдання:
Це є в кожного.
Це те, без чого вихована людина обійтись не може.
Це нічого не коштує, але дає нам так багато!
Вона відбирає у нас лише одну мить, але залишається у пам’яті назавжди.
Вона приносить щастя в дім, породжує людську дружбу.
Вона збагачує тих, кому ми її даруємо, не збіднюючи нас самих.
Її не можна вкрасти, купити, або взяти в борг.
Про що йдеться?
(Посмішка)
- Так, це посмішка, без неї мерзне і кам’яніє душа. Посміхайтесь! Це приносить щастя в дім, породжує людську дружбу, і нехай тепло вашої усмішки зігріє серця всіх оточуючих!
А що у 3-му конверті?
(Читає)
Правила спілкування у театрі
(Шкідливі поради)
- Яких же правил поведінки і спілкування у театрі ми повинні дотримуватися?
(Учні відповідають)
Наступний 4-тий конверт:
«Як жаль, що в слухавці не видно обличчя!»
(Телефонна розмова, виправити помилки)
- Алло!
- Алло!
- Покличте Вову!
- Його ще немає з плавання.
- Мені тоді нема, про що з вами говорити!
(Виправте помилки. Складіть свій діалог)
- А що ви скажете про цю розмову?
(Завчасно підготовлені діти розмовляють по телефону)
Розмова:
- Здоров!
- Здоров!
- Як справи? Що робиш? – Я питаю.
- Та ось по телефону з тобою розмовляю… А як у тебе справи?
- Та справи – те, що треба!
- А ти що зараз робиш?
- Та ось дзвоню до тебе…
- Ну що ж, бувай здоровий, бо вже пора кінчати: ще ж треба подзвонити до Роми і до Гната.
Вчитель:
- Спасибі акторам. Скажіть, будь ласка, якою повинна бути розмова?
(Розмова повинна бути змістовною)
- Ось і останній конверт. Якім же буде останнє завдання?
Останній конверт
«Ну що б, здавалося, слова…»
Уважно слухаємо:
«Леді сама досконалість»
Я завжди мріяла про красиву старшу подругу. З якої можна було б брати приклад. Котра була б «ЛЕДІ САМА ДОСКОНАЛІСТЬ».
І ось учора я побачила на автобусній зупинці дівчину. В неї було розкішне світло-русяве волосся, яке розсипалося по плечах, і великі сірі очі з густими віями. Ось такі б мені. А ще в незнайомки були такі стрункі ноги, яким позаздрила б будь-яка топ-модель. Одягнена вона була модно і красиво. А як рухалась?! Легко й граціозно, і при цьому так привітно посміхалася!
Звичайно, вона відразу сподобалася всім на зупинці. Я це прекрасно бачила. Бабусі ласкаво дивилися на неї, а один молодий хлопець взагалі не зводив з красуні очей. Маленька дівчинка, років на п’ять молодша від мене, смикала свого діда за піджак і весь час повторювала: «Яка вродлива тітонька! Подивись!» І маленьке цуценя однієї жінки махало їй хвостиком, напевно, воно теж закохалося в неї. І мені так захотілося підійти до неї і познайомитись! Напевно, я так би й зробила, аж тут з’явився автобус.
Вона, побачивши автобус, крикнула: «…… щоб тебе розірвало! І де можна стільки часу їздити?! Здохнути можна!!!»
І тут сталося страшне – вона вся змінилася… Для всіх дівчина вже не здавалася такою привабливою. У неї, виявляється, розпатлане волосся, вирячені очі, худющі ноги, викривлена постава.
Просто дивовижно, як може зіпсувати людину якийсь «автобус»!
-Як ви вважаєте, чи винен автобус у тому, що зникла «Леді Сама Досконалість»?
- Чи доводилося вам помічати, як красива людина може стати негарною, коли говорить?
- Слова бувають різними: добрими і злими, збентеженими і радісними.
Учень:
Я знаю силу слова –
Воно гостріш штика
І швидше, навіть, кулі,
Не тільки літака.
Воно проміння швидше,
В нім – думка й почуття.
Воно іде в народи
Для вічного життя.
Коли це слово – зброя,
Як день, що не схолов,
Коли живуть у ньому
Ненависть і любов.
Воно влуча як куля,
Ця зброя золота,
Коли у нім ненависть
З любові вироста.
Воно над зорі лине,
А в нім живуть як спів
Любов до Батьківщини
І лють до ворогів.
О, зброє щастя, слово!
Я жить з тобою звик!
Ти – квітка у любові;
В ненависті ти – штик!!!
( В. Сосюра)
- Вірте у чудодійну силу слова, будьте шляхетними, вихованими, ввічливими. Пам’ятайте: у нас немає вибору – ми повинні бути людьми!
Я знаю, що ти людина.
Я знаю про це завжди.
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба –
Гляди ж не проспи!