Твоє здоров'я - у твоїх руках

Мета: закласти в учнях бажання і прагнення залишатися здоровими на довгі роки життя

 

І. Активізація уваги учнів, створення проблемної ситуації.

Робота із загадкою

Коли воноє, марно тратимо, не дбаємо, а коли його не стане - віддали б усе, щоб повернути назад. (Здоровя)

Учитель: Послухайте, діти, невелике оповідання.

У саду, за дорогою металевою огорожею, було гарно, як у казці. Зеленіла молода травичка, п'янили запахом кущі різнокольорового бузку, жаром палали на клумбах тюльпани. А десь у глибині саду,в затінку розквітлих дерев, змагалися в мистецтві співу пташки. У глибокому кріслі-качалці в холодочку, напівлежала тяжко хвора дівчинка років 12-13. Легенький вітерець пустотливо ворушив її золотисте волосся, ніби намагався розвеселити. Але ніщо, здається, не радувало її: ні розкішний одяг, ні розкрита на маленькому столику книжка, ні навколишня краса, ні чудова музика, записана на модерному магнітофоні.

Раптом звідки не взявся гурт дітлахів, босих, замурзаних, у якомусь лахмітті

замість одягу. А тут, як на лихо, слуга виніс на дорогій таці запашну каву

зі солодощами й попрямував стежкою до дівчинки. Очі дітей так і прикипіли до підноса, на якому були недосяжні для них ласощі. "От щаслива!" — із щирою заздрістю подумали діти і, налякані грізним поглядом слуги, відійшли від загорожі й почали собі гратися. Якби вони дивились у сад трохи довше, то були б немало здивовані: дівчинка навіть не торкнулась ласощів, а згодом, кивком голови, відіславши слугу, стала кидати шматки печива собаці, що саме нагодився. Неподалік гралися діти бідняків. Малюки галасували, сміялися, падали в пилюку й ще більше забруднювали свій одяг, дехто й набивав синяки, але вони, очевидно,

нітрохи цим не журились.

"Щасливі... Боже, які вони щасливі!", —подумала дівчинка, і в її блакитних очах

відбилися невимовна туга й біль...

Бесіда. Якщо ви уважно слухали, то скажіть:

— Що подумали діти про дівчинку? (Щаслива!)

—А дівчинка про дітей? (Щасливі!)

— Чи можна вважати щасливими дітей, які ростуть у злиднях, упроголодь,

не мають пристойного одягу?

— Кого вам більше жаль: цих дітей чи дівчинку? Чому?

Учитель. Безумовно, не можна вважати щасливими дітей, які виростають

у бідності й нестатках.Але у даному випадку вони таки щасливіші від цієї дівчинки, що купаєтьсяу розкошах. Їх радує весняне тепло, що дозволило нарешті покинути убогі оселій весело гратись на вулиці, вони мають найбільше багатство — здоров'я, якого не має панночка.

А здоров'я це неоціненний скарб, це щастя, якого ми недооцінюємо тоді,

коли маємо. І багато людей, як не парадоксально, самі є причиною своїх хвороб, самі вкорочують собі життя через деякі шкідливі звички. Ви, напевно, не раз чули про них і можете відповісти, які звички є шкідливими для здоров'я.

(Слухання міркувань учнів.)

Зупинимось на характеристиці наслідків куріння. Але перед тим проведемо невеличкий тест. Головна умова— правдивість і щирість відповідей.

Підрахунками займеться обрана вами лічильна комісія з 3-х учнів. Отже, вибирайте й записуйте варіанти відповідей на запитання.

1. Чи пробували ви курити?

а) Ні;

б) так.  

2. Чи сподобалось вам це?

   а) Ні;

   б) Так;

в) Інша відповідь.        

3. Як це вплинуло на ваше самопочуття?

а) Ніяк

б) Закашлявся;

в) Стало гидко

г) Відчув нудоту, головний біль.

4. Що спонукало вас закурити?

а) Цікавість;

б) Не хотілось бути слабаком у компанії;

в) Хочеться швидше стати дорослим.

5. Чи продовжуєте ви це заняття?          

а)Ні;                    

б) Вирішив, що мені ще рано;

в) Так, продовжую;      

г) Іноді, в компанії курців.      

6. Чи знають ваші батьки про це?        

а) Вони не запитують, я не кажу;

б) Я признався і дав слово більше не курити;

в) Я приховав це від батьків;

г) Батьки не забороняють.

III. Робота лічильної комісії. Члени її підраховують кількість відповідей кожного варіанту, потім оголошують. Результати передають учителю для детальнішого аналізу.

- За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, загальна смертність

курців перевищує смертність некурців на 30—80%, найбільша різниця припадає

на вік 45-54 роки, тобто найцінніший щодо професійного досвіду й творчої

активності. Щороку від хвороб, пов'язаних із курінням, помирає близько мільйона

осіб.  

   Виступи учнів про шкідливість вживання нікотину, алкоголю та наркотиків                                      

На запитання «Що таке здоров'я?» сучасна наука налічує близько 300 відповідей, зокрема: «Здоров'я — одні з основних джерел радості, щасливого повноцінного життя»; «Здоров'я — це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб, фізичних дефектів; психологічне, соціальне і духовне благополуччя».

Людина — живий організм. Вона росте і розвивається. У неї змінюється маса тіла, зріст, розміри всіх органів, м'язи, сила. Кожна людина має свої колір шкіри, волосся, частоту пульсу та дихання. Вона спроможна виконувати якусь дію: рухатися, працювати. Усе це є фізичними показниками здоров'я, тобто це — фізичне здоров'я.

Усе своє життя від народження до смерті людина перебуває в оточенні інших людей, певних соціальних груп (сім'я, дитячий садок, школа, клас, громада, професійна спілка тощо). Саме в цих групах відбувається соціалізація (становлення) особи, вибір нею тих соціальних ролей, які вона зможе успішно й із задоволенням виконувати впродовж свого життя. У цих соціальних групах людина стає такою, якою хоче стати, поводиться з людьми так, як хоче, щоб поводились із нею. Це ознаки соціальної складової здоров'я.

Від того, як людина буде поводитися в оточенні з іншими людьми, який шлях становлення вона собі вибере, залежатиме її самопочуття та поведінка кожного оточуючого. Невміння контролювати почуття та емоції впливає на психіку людини, тобто психічну складову здоров'я.

Психічна складова здоров'я :— надзвичайно важлива. Вона визначає розвиток людини як особистості, забезпечує її пристосування в соціальному середовищі та душевне благополуччя. Умовою психічного здоров'я є розвиток різноманітних емоцій та почуттів, уміння контролювати та керувати ними. Психічне здоров'я дає можливість людині оптимально пристосуватися до змін соціального середовища, пізнати себе, реалізувавши власні потреби й здатності в процесі самоствердження.

Четверта складова здоров'я — духовна. Без неї людина прожити не може. Це розумна думка, весела вдача, доброта, мудре слово, щире серце. Це вміння бачити прекрасне в довкіллі та в собі, уміння приймати рішення. Це норма поведінки, учинки, вибір життєвого шляху, розуміння сутності навколишнього світу, місця людини в природі й суспільстві. Це віра людини у свої сили, уміння ставити мету і докладати зусиль для її досягнення. Завдяки духовності індивід (людина) стає особистістю.

Робота із прислів'ями

В здоровому тілі — здоровий дух.

Хворіють діти — хворіє нація.

Бережи одежу знову, а здоров'я змолоду.

Слово вчителя.

Кожна людина на землі повинна народжуватися здоровою, жити в злагоді та любові в сім'ї, родині, державі, підтримувати та оберігати здоров'я рідних і близьких, думати про прийдешнє, бути готовою передати своїм дітям набуті вікові знання, мудрі закони вічного єднання душі й тіла.

Велике значення має відродження фізкультурно-оздоровчих, загартувальних традицій у дні народних, релігійних свят. Приміром, обливання водою — на Великодні свята; збирання роси, ходіння зранку по росяній траві босоніж — на Юрія (6 травня); відкриття купального сезону («Переплавна середа») — у середу через чотири тижні після Великодня.

Здоров'я людини — одна з глобальних проблем людства. У Статуті Всесвітньої організації охорони здоров'я визначено, що здоров'я — це стан повного фізичного, психічного й соціального добробуту.

Серед причин поганого здоров'я є неувага до власного здоров'я і невміння його зберегти. Як же дітей змалечку навчити цінувати своє здоров'я, докладати зусиль, щоб зберігати та зміцнювати його? Батьки повинні з перших днів життя дитини звертати увагу на її фізичний розвиток, створити умови позитивного психологічного клімату в сім'ї.

- Отже, що ж все-таки означає «здоровий спосіб життя»?

Творча робота «Здоровий спосіб життя».

Методом «мозкового штурму» складається колективна

відповідь. На дошці записуються відповідні висловлювання учнів.

1. Фізичне виховання:

— повноцінне і правильне харчування;

— фізичні заняття (ранкова гімнастика та ін.);

— знання гігієнічних правил занять фізичними вправами;                                      

—.дозування і призначення простих загартувальних процедур (сонячні та повітряні ванни);

—заняття в спортивних секціях.

2. Психічний аспект:

алкоголю, курінню, наркотикам — ні!!!

   — радіти життю;

— добре ставлення до всього живого;

—піклування про інших;

— мої захоплення;

— любов до рідних;

- спішу робити добро.

III. Соціальний аспект:

— рідне довкілля — основа нашого здоров'я;

— людина—частина природи;

— завтрашній характер — у сьогоденному вчинку.

IV. Духовний аспект:

— розумна думка, весела вдача, доброта, мудре слово, щире серце;

— уміння бачити прекрасне в довкіллі та в собі;

— уміння приймати рішення;

   віра у свої сили, уміння ставити мету і докладати зусиль для її досягнення.

Учитель поділяє учнів на чотири групи, роздає Їм аркуші паперу, фломастери, маркери і дає завдання: Зобразити в малюнках «здоровий спосіб життя» за запропонованими у творчій роботі розділами, розділивши аркуш паперу на квадрати залежно від кількості пунктів у розділі. Перелік пунктів можна доповнити.

Заключне слово вчителя.

Відомо, що здоров'я людини більше ніж на 50 відсотків залежить від способу її життя. Тому особливо важливим є питання про правильний вибір цього способу. Адже, без сумніву, тільки здорова дитина досягає успіхів у навчанні, добре розвивається фізично, має врівноважений психічний стан. Звичайно, добре, коли здоровий спосіб життя вибирають цілими родинами.

Здоров'я родини — здоров'я дитини.

В цю істину вкладено глибокий зміст.

Здорова родина — здорова дитина.

У цих двох поняттях прокладено міст.

Хай міст цей єднає батьків і дітей,

Щоб правильно й радісно жити,

Іти по життю із девізом в руках:

«Здоров'я потрібно цінити!»

А зараз послухайте притчу «Усе залежить від тебе»

Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум і спогадів про зустріч з імператором…Так ішли дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з явився мудрець. Дійшла та чутка і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?! Але свого обурення нікому не показав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця. « Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і спитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я розчавлю метелика, а якщо мертве – я випущу його»

…І ось настав день зустрічі. У розкішному залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця.

Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь – яке його запитання. І тоді зло посміхаючись, мандарин сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?»

Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе у твоїх руках!»

І збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Пам’ятайте: «Ваше здоровя – в ваших руках!»